Kun vuosi taas vaihtui oli aika vilkaista edelliseen vuoteen ja pohtia alkaneen vuoden suuntia ja trendejä. Alla lyhyt lista trendeistä joiden uskon vahvistuvan merkittävästi vuonna 2015 ja kanavien kohdalta uskon alla mainittujen tekevän ison läpimurtonsa ammattikäytössä juuri tänä vuonna. Jätä kommentteihin omat ajatuksesi tulevan vuoden suunnista!
1. Analytiikka
Kuuntele ja reagoi. Vuonna 2015 analytiikka on pakollista.
SomeMonitor, Ezy Insights, Hootsuite, Tailwind, Hubspot ja monet muut työkalut ja palvelut auttavat sinua ymmärtämään mitä sinusta ja sinua kiinnostavista aiheista puhutaan, missä puhutaan, kuka puhuu ja mitä puhuu. Ja kun tiedät tämän, sinun on helppo päättää mihin, missä, miten ja milloin reagoida.
2. Video
Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter ja totta kai YouTube ja Vimeo. Jos et ole vielä huomannut, lyhyet videot ovat nyt IN!
Lyhyet, max. 1-2 minuuttia pitkät videot ovat vuoden 2015 hitti. Eri palvelut mahdollistavat videoiden jakamisen eri tavoin, mutta tänä päivänä tarinallisuus on valttia, ja ihmisten ”attention span” on alle 2 minuuttia, usein jopa alle minuutti. Käytä se aika tehokkaasti!
3. Pinterest
2014 antoi lupauksia Pinterestin läpimurrosta, nyt se on täällä.
Pinterestiin on lisätty vuoden 2014 aikana huomattava määrä ammatilliseen käyttöön liittyviä ominaisuuksia ja analytiikkaa, ja kun 2015 aikana vielä saamme Eurooppaankin ”Promoted Pins” -toiminnon maksulliseen markkinointiin, niin paketti alka olla valmis laajamittaiseen käyttöön. Pinterestin analytiikka on huippuluokkaa!
4. #
Hashtagien merkitys kasvaa!
Jos vuodet 2013 ja 2014 ovat näyttäneet meille miten eri palvelut panostavat hashtageihin, voidaan helposti ennustaa 2015 olevan se vuosi jolloin laajat joukot somen taavi tavallisia alkavat käyttää hashtagejä laajamittaisesti – ja oikein.
5. #######
Hashtagien käyttö per statuspäivitys kasvaa. Instagram-mainen monen hashtagin käyttö yhdessä viestissä yleistyy selvästi myös yrityskäytössä.
Myös systemaattisuus hashtagien käytössä lisääntyy, niiden käyttö tapahtumien, teemojen ja tuotelanseerauksien yhteydessä lisääntyy. Yritykset ovat alkaneet ymmärtää miten niitä käytetään, ja 2015 monet yritykset alkavat käyttää niitä ”cross-platform”, eri systemaattisesti samoja hashtagejä eri some-kanavissa.
6. Tarinallisuus
Kuvallisen kerronnan merkitys ja tarinallisuus kasvavat. Enää ei puhuta vain yksittäisistä kuvista tai nopeasta, lyhytaikaisesta vaikuttamisesta, vaan luodaan pidempikestoista ja jatkuvaa tarinaa.
Isommat kokonaisuudet, pidemmät kampanjat, ja erityisesti Pinterestin, YouTuben ja Vimeon hyödyntäminen laajempaan tarinankerrontaan lisääntyy. Syntyy kuva- ja videokokonaisuuksia, jatkumoja ja jatko-osia. Kun kansa on sometuskassa ja infoähkyssä kaikkien eri kanavien kanssa – on alettu kaveerata liian monen henkilön kanssa Facebookissa, seurataan liian monia Twitterissä, Pinterestissä ja Instagramissa, ja LinkedIn-verkosto on paisunut kuin pullataikina – on aika ottaa askel taaksepäin ja katsoa isompaa kuvaa ja kertoa tarinoita yksittäisten tylsien tekstipohjaisten statuspäivitysten sijaan.
7. AB-testaus
AB-testaus lisääntyy. Ei enää yksittäisiä kuvia ja teemoja, vaan kampanjoita jotka polveilevat eri kanavissa, ja joissa sisältöäkin voidaan jakaa hieman erilaistettuna eri kohderyhmille tai testiryhmille.
Alamme päästä kehitysvaiheeseen jossa voimme testata eri tavoin some-viestinnän vaikuttavuutta, käyttää testiyleisöjä, ja kaiken kaikkiaan testata kampanjan toimivuutta rajallisella yleisöllä monin eri tavoin ja miettiä sen viemistä isompaan mittakaavaan. Ja se johtaa tilanteeseen jossa AB-testauksen kautta isoista kampanjoista tulee entistä parempia ja laajempia kun löydetään testauksen kautta ne toimivimmat sisällöt, kanavat ja teemat.
8. Osallistaminen
Osallistaminen lisääntyy. Pitkään on crowdsourcattu eil talkoistettu vaikka mitä, mutta 2015 osallistaminen saa uuden suunnan.
Enää ei riitä että saadaan ihmiset tykkäämään ja jakamaan, vaan nyt kun ollaan päästy yhteisöllisen tuottamisen makuun, tullaan tilanteeseen jossa voidaan osallistaa ihmisiä isommassa mittakaavassa eri asioihin, voidaan roolittaa ihmisryhmiä, ottaa mukaan sekä sisäiset että ulkoiset sidosryhmät samanaikaisesti, ja monia muita ulottuvuuksia joita tekninen kehitys on alkanut mahdollistaa. Myös kuntasektorilla ja valtionkonttorissa pihisee siihen malliin että osallistaminen on entistä useammalle kaupungille, projektille, hankkeelle ja valiokunnalle mielenkiintoinen mahdollisuus hakea laajaa ymmärrystä toimiensa tueksi.
9. Instagram
Instagramista tulee bisnestyökalu. Instagramissa ovat muotibrändit ja muutamat muut jyllänneet maailmalla jo pitkään, mutta Suomessa palvelu on odottanut heräämistä yrityskäyttöön.
Suomestakin Instagramissa on ollut jo kohtuullinen määrä yrityksiä läsnä, mutta 2015 aktivoituu palveluun suuri joukko yrityksiä, jotka vihdoin tajuavat mistä palvelussa on kyse. Tulemme näkemään luovia, aivan uudenlaisia käyttötapoja Instagramille siinä missä 2014 niitä alettiin nähdä Pinterestissä. Kuka tekee ensimmäisen todella ison Insta-kamppiksen?
10. Kivijalka-some
2014 antoi ensimmäiset viitteet siitä että sosiaalinen media voi auttaa lisäämään asiakasuskollisuutta, ostoskorin kokoa, ja jopa tuoda enemmän asiakkaita kivijalkamyymälään ja kasvattaa asiakkaasta saatavaa tuottoa – ihan tutkitusti!
2015 tulemme näkemään Suomessakin paljon esimerkiksi Pinterestin ja Instagramin liittämistä eri tavoin yrityksen myyntipisteissä tapahtuvaan markkinointiviestintään ja suoraan jopa myyntiin. Paikkatieto ei ehkä olekaan suoraviivaisesti ”se” juttu joka muuttaa kivijalkakaupan rooliin, Foursquare ei ratkaisekaan kaikkia ongelmiamme, mutta some-kanavat laajasti voivat auttaa lisäämään tietoisuutta toimipisteistämme, tuotteistamme, palvelukulttuuristamme, ja tarjouksista, puhumattakaan yrityksen arvoista ja visioista tai asiakaslähtöisyydestä!
Seuratkaa kauppojen hyllyjä, kuka spottaa ensimmäiset hyllyopasteet ja ständit joissa esitellään jotain Pinterestistä tuttua tuotetta, aktivoidaan ihmisiä jakamaan tuotekuvia Instaan, tai muuten tuodaan some kivijalkaan? Maailmalta esimerkkejä löytyy jo… Ja ei, Foursquare-tarra ovenpielessä ei riitä!
+1 Monikanavaisuus
2015 Sosiaalinen media muuttuu yksittäisten kanavien hyödyntämisestä laajaan, monikanavaiseen läsnäoloon. Monet yritykset miettivät kuumeissaan miten hoitaa asiakaspalvelunsa somessa, miten aktiivisesti tehdä myyntiä somen kautta, miten houkutella parempia osaajia, missä viestiä yritykselle tärkeistä saavutuksista, miten julkaista tuotteensa somessa tai sen avulla, pitäisikö yrityksen tuotteiden käyttöohjeista tehdä videoita YouTubee, Vimeoon, tai Facebookin kautta jaettavaksi, ja monia muita kysymyksiä joita 2013 ja 2014 ovat herättäneet, kun ollaan kuultu suuressa maailmassa tapahtuneista ihmeteoista.
2015 on haastava vuosi, onko nyt se aika aktivoitua kaikkiin pääkänäviin, vai edelleen pitäytyä niissä parissa pakollisessa Siirretäänkö markkinointibudjetin pääpaino someen, entä rekrytointi? Miten somessa tehdään myyntiä, miten yhdistää kauppa, verkkokauppa ja some?
Pinnan alla kytevät mm. asiakaspalvelun siirtäminen someen isommassa mittakaavassa, mobiilichatsovellusten (Whatsapp, Snapchat, ym.) ammatillisen käytön lisääntyminen, Tumblr’iin ensimmäinen iso Suomi-keissi (Angry Birdsiä ei lasketa), Facebookin ilmaisen käytön loppuminen yrityksiltä, ja ensimmäinen iso Twitter-mainoskamppis Suomessa…
Oletko samaa mieltä, eri mieltä, vai näetkö jossain trendissä vieläkin suurempaa potentiaalia? Mikä kanava aktivoituu 2015 enemmän kuin muut, mistä bisneshyötyjä oikeasti saadaan ja miten? Sana on vapaa!
Mitä mieltä olette, olisiko yksi trendi tänä vuonna myös se, että markkinointi ja IT ryhtyvät tekemään yhdessä juttuja? Noista some-trendeistä varsinkin 1. Analytiikka ja +1 Monikanavaisuus ovat sellaisia, että niitä ei yksin markkinointiosaston voimin tehdä. Analytiikkaan pitää saada muutakin kuin some-kanavista kerättyä dataa, esim. miten vaikuttaa myyntiin ja toimituksiin. Monikanavaisuus tarkoittaa mm. 360-näkymää asiakkaasta ja se ei onnistu, mikäli some-kanavista tullutta informaatiota ei jollakin tavalla yhdistetä CRM-, ERP-, laskutus-, yms. muihin operatiivisiin järjestelmiin. Ja ilman markkinoinnin ja IT:n yhteistyötä ja sopivia em. tiedot yhdistäviä järjestelmiä ja ratkaisuja ei monikanavaisuus toteudu.
Toivottavasti näin on. Erityisesti sosiaaliset CRM:t – kuten Lithium ja Zendeskiäkin sellaiseksi voinee kutsua – ovat valtaamassa alaa ja mahdollistavat hyvin erilaisen asiakastiedon käsittelemisen kuin mitä aiemmin ja perinteisemmillä järjestelmillä on ollut mahdollista.