Tässä alla koottuna vastauksia Akavan webinaarissa esitettyihin kysymyksiin. Uskon että niistä on hyötyä myös muille, sillä samat kysymykset tuppaavat toistumaan…
Koskien työnhakijan googlaamista, tietosuojavaltuutettu sanoo että on hyvien tapojen mukaista olla googlaamatta, mutta tämä siis ei ole konkreettinen lain mukainen kielto, vaan rajanveto on laissa vielä tekemättä. Suomen Laki -palvelun ja EK:n tulkintojen mukaan työnhakijan googlaaminen on sallittu tietyissä rajoissa. Ja kun tästä ei käytännössä voi jäädä millään tavalla kiinni, niin työnhakijan on oletettava että häntä tullaan googlaamaan, ja täytyy pitää huolta siitä että itsestä ei verkosta löydy materiaalia joka on työnhakutilanteessa negatiivista. Eli hyvä käytös verkossa jatkossakin 😉
Ks. http://www.suomenlaki.com/incoming/tyonhakijan+googlaaminen+ei+ole+kielletty/a2102697
”Elinkeinoelämän keskusliitossa EK:ssa katsotaan, että työnhakijan googlettaminen on ok. Työlainsäädännön asiantuntija Katja Leppänen vertaa tilannetta siihen, että työnantaja kysyisi aikaisemmilta työnantajilta millainen henkilö on kyseessä.” http://yle.fi/uutiset/kerro_kerro_google_ken_on_hakijoista_sopivin__kannattaako_tyonhakija_googlata/8163793
LinkedIn-profiilista ei voi varsinaisesti piilottaa juuri mitään sinne päätyvältä lukijalta, mutta käydessä kurkkimassa muiden profiileja, voi profiilinsa halutessaan anonymisoida. Siihen on 2 tasoa; pääosin anonymisoitu ja täysin anonyymi. Kummassakin tapauksessa profiilista jäävä jälki on käytännössä mahdotonta yhdistää oikeaan ihmiseen, mutta täysin anonyymissä tapauksessa kohdehenkilö ei voi edes etsiä sopivaa ihmistä. ”Pääosin anonyymistä” profiilista jää aina jokin LinkedInin määrittelemä fraasi tai viittaus henkilön toimialaa, yritykseen, titteliin, tms., joka kuitenkin valitaan tapauskohtaisesti niin, että oikeaa henkilöä on lähes mahdoton tunnistaa. Ei siis pelkoa että käynnistä jäisi jälkeä joka voitaisiin yhdistää Sinuun. Itse et pääse vaikuttamaan siihen millainen kuvaus sinusta näytetään. Ja tuon asetuksen saa siis päälle LinkedInin yksityisasetusten puolelta, kuten webinaarissa nähtiin.
Videohaastattelussa on monta asiaa harkittavaksi, mutta yleisesti ottaen sujuvuus! Eli harjoittele osaamisesi esittelyä, ota mallia startuppien nk. ”pitchauksesta”, jossa pyritään tuomaan olennaiset asiat esille hyvin tiivistetyssä muodossa. Muista selkeä ulosanti, positiivinen ja iloinen olemus/asenne, ja keskity vastaamaan kysymyksiin selkeästi, lyhyesti ja ytimekkäästi. Monissa videohaastattelupalveluissa video on mahdollista tehdä uudelleen. Katso, opi, ja paranna. Harjoittele vaikka etukäteen peilin edessä.
Työnhakublogit ovat hyvä lisä työnhaun tueksi, mutta eivät missään nimessä pakollinen lisä, eivätkä läheskään kaikille edes hyödyllisiä. Työnhakublogiin pitää aina houkutella lukijoita muista somepalveluista, ne eivät siis sellaisenaan vielä riitä. Työnhakublogi voi olla myös staattinen WordPressin avulla luotu ilmainen vanhanaikaista kotisivua vastaava kokonaisuus, jossa vain jollain tavalla monipuolisemmin visualisoidaan osaamista, tuodaan CV eri tiedostomuodoissa saataville, jne. LinkedInin blogialusta taas on tarkoitettu enemmän asiantuntijuuden jakamiseen, ei niinkään työnhaun näkökulmasta kuin ammatillisen verkostoitumisen ja myynnin puitteissa. On maku asia kumpaa blogivaihtoehtoa haluaa käyttää, mutta WP-alustalle tehdyissä blogeissa on mahdollisuus tuoda osaamista paljon monipuolisemmin esiin, kun taas LinkedIn-blogi tavoittaa helposti paljon, paljon enemmän ihmisiä.
Jos on harkitsemassa työpaikan vaihtoa vielä ollessaan toisella työnantajalla, on työpaikan vaihdosta kiinnostumisen ilmaiseminen LinkedIn-profiilissa haastavaa. Ei voi sanoa suoraan olevansa työnhaussa, vaan pitää aktivoitua muulla tavoin. Mitä tilanteessa voi tehdä, on tuottaa profiiliin entistäkin enemmän ja parempaa sisältöä, jotta rankkautuu LinkedInin sisäisissä hauissa mahdollisimman korkealla osaamisellaan, ja toivoo silloin potentiaalisten työnantajien ottavan yhteyttä. Lisäksi ammatillinen verkoistoituminen, ryhmissä aktivoituminen, sekä esimerkiksi blogijulkaisut voivat olla avain huomatuksi tulemiseen. Pitää myös muistaa, että LinkedInissä löydetyksi tulemiseen vaikuttavat merkittävästi sekä sisällön määrä ja luonteva, fiksu toisto, että verkoston laajuus. Erikseen pitää mainita, että jos työnhaun tilanteen voi suoraan sanoa profiilissaan, on selkeästi suurempi mahdollisuus tulla kontaktoiduksi LinkedInin kautta.
LinkedIn-profiiliin kansikuvan lisääminen ei vaadi maksullista palvelua, vaan se on ominaisuus joka on pikku tullut jo lähes kaikille suomalaisille, ja jos se ei vielä ole itselle mahdollista, se tullee saataville piakkoin. Yleensä kansikuvan lisääminen tapahtuu profiilin yläosassa olevien värikkäiden laatikoiden kautta, joista yhdessä lukee muistaakseni ”Add background photo”. Osassa profiileja sen voi lisätä suoraan siirtämällä kursorin (hiiren/osoittimen) profiilin yläosaan, jolloin ”Edit background” -linkki aktivoituu. Kansikuva on yksi yksittäinen kuva, jossa kannattaa kuvat jollain tavalla omaa osaamista, siihen liittyvää tekemistä tai tuotteita, palveluja, jne. Olen itse käyttänyt tässä kuvakollaasia, joka on tehty Microsoftin ilmaisen Paint-työkalun avulla. Paintiin lisätään olennaisia kuvia limittäin, vierekkäin, allekkain, ja otetaan niistä kuvakaappaus oikeissa mittasuhteissa.
Riippuen siitä millaisena LinkedIn-verkoston kokee, ihmiset suhtautuvat hyvin eri tavoin verkostoitumuskutsuihin joita tulee tuntemattomilta tai puolitutuilta ihmisiltä. Pitää kuitenkin miettiä, mitä LinkedInissä verkostoituminen oikeasti tarkoittaa. LinkedIn EI ole kuten Facebook, jossa verkostoidutaan tuttujen, luotettujen ja läheisten ihmisten kanssa. Kun Facebookissa jaetaan oman elämän tapahtumia luottoihmisille, LinkedInissä tehdään statuspäivityksiä vain ammatillisiin asioihin liittyen ja vain silloin kun on jotain sanottavaa ja muutettavaa profiiliin. LinkedIn-verkoston koolla on suoraan vaikutus siihen kuinka moni Sinut tulee jatkossa löytämään hakutulosten kärkipäästä kun osaajia etsitään. Mihin sitoudut kun suostut verkostoitumaan jonkun kanssa LinkedInissä? Käytännössä et mihinkään, ja ainoa asia joka erottaa 1. tason suoran kontaktin täysin tuntemattomista LinkedInin käyttäjistä on vain ja ainoastaan suorien yhteystietojen näkyminen suorille kontakteille. Ja jos haluaa olla hyvin tavoitettavissa LinkedInin kautta, kannattaa yhteystieto lisätä jo Summary-kohtaan, jolloin siis se ainoa asia joka erottaa tutun ja tuntemattoman ihmisen LinkedInissä katoaa. Miksi siis et verkostoituisi hieman avoimemmin ja olisi avoin mahdollisuuksille? Voisi jopa kysyä, uskotko siihen että vain tuntemasi ihmiset tulevat jatkossa tarjoamaan sinulle töitä tai ostamaan tarjoamiasi palveluja, vai voiko mahdollisuuksia avautua muuta kautta? Ja vastauksen myötä voit miettiä omaa suhtautumistasi LinkedInissä verkostoitumiseen, rakennatko LinkedIniin luottamisverkostoa vai mahdollisuuksien verkostoa. Itse suosin jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Ja siis Akavan Erityisalojen webinaariin osallistuneet voivat tosiaan kysyä halutessaan palautetta omasta profiilistaan, kun ovat tuunauksensa tehneet 😉
Ja verkostoitumiskutsujakin saa laittaa jos kokee sen kiinnostavaksi.