Tämä artikkeli on alun perin ilmestynyt Myynti & Markkinointi -lehdessä.
Linkedin ja some työnhaussa
Linkedin on varmasti se tunnetuin ammatillinen sosiaalisen median palvelu, kun lähdetään miettimään mistä se seuraava unelmien työpaikka saattaisi somessa löytyä.
Suomalaisten somen käyttö on entistä hajanaisempaa, tulee jatkuvasti uusia palveluita, joissa sisältöä tuotetaan ja kulutetaan. Kuitenkin sosiaalisen median pyhä kolminaisuus, Linkedin-Facebook-Twitter, on juurikin se kolmikko, josta tuleva työpaikkasi somessa todennäköisimmin löytyy.
Kaikki työpaikathan eivät koskaan tule siirtymään sosiaaliseen mediaan, vaan printtimedialla sekä perinteisemmillä työpaikkailmoitteluun keskittyneillä verkkopalveluilla kuten Monster ja Oikotie, on jatkossakin oma paikkansa työnvälityksen maailmassa. Samalla tavoin edelleen tarvitaan jatkossakin rekrytointimessuja, tarvitaan rekrytointiyrityksiä ja suorahakuakin. Kaikilla näillä on oma funktionsa.
Työnhausta on monessa mielessä tullut vaikeampaa, kun palvelujen skaala laajenee entisestään, ja juurikin rekrytoijat ovat usein niitä aikaisia omaksujia näiden palveluiden, työkalujen ja toimintatapojen suhteen. Pyritään löytämään enemmän tai parempia osaajia, ja joskus mennään äärimmäisyyksiin niiden tavoittelussa.
Jo vuonna 2015 toteuttamassani rekrytointitutkimuksessa haastatellut n. 450 rekrytoijaa nimesivät yli 30 eri somekanavaa, joissa rekrytointia tavalla tai toisella jalkautettiin. Ja sen jälkeen tuohon skaalaan on tullut vielä palveluita kuten Snapchat, WhatsApp, ja jopa Tinder.
Kyllä, Suomessa rekrytoidaan ihmisiä jopa Tinderin kautta. Se ei välttämättä ole järkevää tai tehokasta rekrytointia, mutta sillä saadaan mediahuomiota, ja joskus ensimmäisenä uuden palvelun käyttöön ottanut kuorii kerman myös osaajien suhteen. Suuressa mittakaavassa Tinder-rekrytoinnit eivät tietenkään tule yleistymään, vaan ne jäävät kuriositeetiksi.
Voidaan kuitenkin todeta hieman yleistäen, että aina kun vähintään 50.000 suomalaista on tavoitettavissa jossakin verkkopalvelussa, paikalle takuuvarmasti päätyy myös joku myyjä, markkinoija ja rekrytoija. Pidä siis silmäsi auki somessa, koskaan ei tiedä missä seuraava työpaikkasi sinua etsii tai odottaa.
Kuitenkin niin vuoden 2015 rekrytointitutkimus kuin kesällä 2017 julkaistu Baronan vastaava tutkimuskin selkeästi osoittavat, Linkedin, Facebook ja Twitter ovat selkeästi yleisimmät rekrytoijien käyttämät palvelut. Tässä järjestyksessä ja aika selkeillä eroilla.
Baronan Jelpp-brändin alla toteuttaman tutkimuksen mukaan yli 92% vastanneista rekrytoijista käytti somea, ja Linkedin on selkeästi yleisimmin käytetty kanava ollen yli 85%:lla vastaajista käytössä, Facebookin jääden runsaaseen 63%:in ja Twitterin runsaan 42%:n käyttöasteille. Tulokset ovat Facebookin ja Twitterin osalta hyvin samankaltaiset kuin jo vuoden 2015 tutkimuksessa, Linkedinin yleisyyden hieman laskiessa.
Paljon on kiinni siitä, keneltä kysytään ja miten kysytään, mutta tulokset ovat sen verran selkeät, että tulkinnan varaa ei juurikaan ole. Jos pitää valita yksi kanava jossa hakea töitä somen puolella, se on Linkedin. Itse asiassa se on yleisistä somepalveluista ainoa täysin ammatillinen ja jonka ominaisuudet tukevat oman osaamisen esittelyä, työpaikkojen löytämistä ja hakua suoraviivaisesti. Helppo valinta siis.
Miten hyödyntää Linkediniä työnhaussa?
Linkedinissä työnhaku on moninaista. Palvelussa on monta ominaisuutta joita niin rekrytoija kuin työnhakijakin voivat hyödyntää.
Henkilöprofiilillasi on itseisarvo: löydettävyys. Kun laadit laajennettua ansioluetteloa muistuttavan henkilöprofiilin, jossa korostat osaamisesi kulminoivia asiasanoja, kerrot selkeästi elämäntilanteesi ja työnhakusi statuksen, muistat tuoda yhteystietosi näkyville, ja verkostoidut oman alasi ihmisten (ja ehkä jonkun tutun rekrytoijan) kanssa, saatat hyvinkin tulla löydetyksi ja kontaktoiduksi. Riippuen täysin siitä, tuleeko osaamisesi oikein esille, onko se tällä hetkellä työmarkkinassa kysyttyä, ja onko sinuun helppo ottaa yhteyttä.
Suorahakuja tehdään Linkedinissä aika paljon, eikä kyseessä ole missään nimessä vain johdon haut, vaan tavallisia asiantuntijoita kontaktoidaan kovin mielellään suoraan, jotta ei tarvitse maksaa rekrytointi-ilmoituksesta, odottaa hakemuksia 30 päivää, käsitellä valtavaa määrää hakemuksia, ym. syitä.
Tuottamalla kiinnostavaa osaamiseesi liittyvää sisältöä tilapäivitysten, artikkelien, ryhmäkeskustelujen, tai muiden tuotoksien fiksun kommentoinnin puitteissa, kasvaa tunnettuutesi, henkilöbrändisi, ja tulet helpommin huomatuksi.
Jobs-osio, eli varsinainen työpaikkailmoitusosio, on Linkedinissä rekrytoinnin ja työnhaun keskipiste. Tekemällä osaamiseen, paikkatietoon, ja yrityksiin liittyviä hakuja ja niistä hakuvahteja, voit hieman helpottaa työpaikkailmoitusten hakemisen tuskaa.
Linkedinissä on kuitenkin toinenkin työmarkkina, kuin mitä löydät virallisten työpaikkailmoitusten puolelta. Nimittäin ryhmissä ilmoitellaan kohtuullinen määrä työpaikkoja, jotka eivät löydykään Jobs-osiosta ja joista ei tarvitse maksaa mitään. Ryhmissä työpaikkojen ilmoittelu on täysin ilmaista, ja joka ainoasta ryhmästä löytyy oma Jobs-osionsa, jossa ryhmän jäsenet vinkkaavat toisilleen avoimista työpaikoista. Muista siis liittyä avoimiin työnhakuryhmiin – esim. Talent Pool Finland (ks. www.talentpoolfinland.fi), Uratärpit ja ejobs.fi – toimialaryhmiin, alumni-ryhmiin, osaamisryhmiin ja yleisempiin ammatillisiin ryhmiin. Ryhmissä on myös muuta työnhakua tukevaa keskustelua ja neuvontaa kiitettävästi.
Piilotyömarkkinan koko Linkedinissä on suuri, ja vaikka nk. piilotyöpaikoista osa on löydettävissä mm. ryhmistä hyvin helposti, on niitäkin paikkoja tarjolla paljon, joita et hakemalla mistään löydä. Niitä saattaa tulla niin suorien kontaktointien puitteissa, kuin seuraamalla viestiseinääsikin. Osa yrityksistä ilmoittelee työpaikkoja kohdennetun mainonnan puitteissa, jolloin sinut on jo valmiiksi profiloitu jos viestivirrassasi näet ”Promoted”-tekstillä varustettuja työpaikkailmoituksia. Näissä paikoissa kilpailua on paljon vähemmän kuin avoimia paikkoja hakiessasi, joten niihin kannattaa panostaa, jos paikka osaamiseesi ja tavoitteisiisi istuu.
Viimeinen vaan ei vähäisin vinkki on hyödyntää omaa verkostoa. Verkostoissa on voimaa – vinkkaa kavereillesi että olet vapaana ja kerro mitä haet, hyödynnä yritysten sisäisiä referenssejä hakiessasi paikkoja, ja pyydä rohkeasti verkostoasi vinkkaamaan sinulle sopivista paikoista tai jakamaan osaamisprofiiliasi eteenpäin.
Tsemppiä työnhakuun!