Teksti: Riikka Annika Keskitalo
Kun LinkedInissä ollaan ja verkostoa kasvatetaan, miten tuoda esille osaamistaan ja ajatuksiaan – sen loppuun asti hiotun profiilin lisäksi?
Jotta timantiksi hiottu profiili ei jäisi vain sinun ja satunnaisten rekrytoijien ihailtavaksi, on syytä käyttää LinkedInin muita hyötyjä hyväkseen. Palvelu on verkostosi digitaalinen kohtaamispaikka, joka tarjoaa alustan keskusteluille ajankohtaisista, alaasi ja yhteiskuntaa koskettavista asioista. Mikä parasta, keskustelijat eivät rajoitu vain verkostoosi tai toimialaasi, vaan näkemyksiä jakavat asiantuntijat yli alojen ja rajojen.
LinkedInin lempilapsia ovat keskustelut, jotka ovat siten myös algoritmien suosiossa. Mitä aktiivisempaa keskustelua postaus kirvoittaa, sitä suuremmalle yleisölle se näkyy. Eli, sitä useampi henkilö näkee tekstiksi muodostetut ajatuksesi, oli se sitten sinun luoma postaus tai otit osaa keskusteluun.
Aktiivisuus ei siis tarkoita sitä, että luot satunnaisia postauksia ja seuraat kuinka luku sanan Views vieressä saattaa kasvaa, toivoen algoritmin suosiota ja kommentteja. Aktiivisuus tarkoittaa osallistumista, antamista verkostollesi.
A. Aiheen valitseminen
Millaista lisäarvoa sinä voisit tuottaa verkostossasi oleville henkilöille? Mitä uusia näkökulmia voisit tuoda keskusteluun mukaan? Millaista keskustelua voisit herätellä?
Vastaamalla yllä oleviin kysymyksiin voit löytää aiheen josta kirjoittaa. Tärkeimpänä seikkana siis se, että annat jotain omasta tiedostasi verkostosi hyödyksi. Kirjoita aiheesta, mistä tiedät erityisesti, tai liittyen ajankohtaiseen aiheeseen. Voit myös kysyä neuvoa tai apua verkostoltasi, jakaa huomio päivästäsi tai vaikkapa ihmetellä ajankohtaista ilmiötä.
Näin tuot verkostollesi lisäarvoa ja vahvistat henkilöbrändiäsi asiantuntijana. Siten myös verkostosi tietää, kenen puoleen kääntyä, kun he tarvitsevat alasi erikoisosaajaa. Henkilöbrändi on ammatillinen henkivakuutuksesi, jonka kehittämistä ei kannata jättää siihen hetkeen, kun sitä kipeimmin tarvitset.
B. Sisältö
Kuulosta ennen kaikkea itseltäsi. Vinkkejä algoritmien suosioon johtaviin postauksiin ja myyviin lauseisiin riittää, mutta teennäiset kirjoitukset saavat mielenkiintoisenkin aiheen ympäriltä keskustelijat kaikkoamaan. Kirjoita aiheesta, josta tiedät, käyttäen sanoja, joita käytät muutenkin. Alku voi aina tuntua tahmealta, mutta muutaman postauksen jälkeen homma alkaa sujua jo paljon paremmin.
Muista kuitenkin tekstin hyvä rakenne. Kuten sähköposteja, postauksiakin lukee mieluummin, kun ne ovat järkevästi rakennettu ja jäsennelty, eli noin 2-3 riviä per kappale. Niissä on alku, ns. asiaosuus ja loppu, nätisti jaettuna kappaleisiin.
Alun lauseisiin vinkiksi, että ne kannattaa kirjoittaa sen verran kiinnostaviksi, että lukija haluaa lukea loputkin tekstistä “see more” klikin takaa, kuitenkaan sortumatta ylilyönteihin.
LinkedIn postaus sisältää 1300 merkkiä, joten ne kannattaa käyttää hyväkseen. Kerro asiasi vaikka tarinan muodossa. Tarinankerronta on hyödyllinen taito, ja sillä saa yleensä niin lukijoiden kuin kuulijoiden huomion, ja pääasia jää paremmin heidän mieliinsä.
Jotta postauksesi herättelisi keskustelua, kannattaa loppuun kysyä suora kysymys lukijoilta. Niin sanottu Call-To-Action saa aikaan ihmisissä tekoja, todennäköisemmin kuin pelkkä mielenkiintoinen teksti.
C. Säännöllisyys
Kuten painonhallinnassa, satunnaiset kerrat eivät keikauta venettä kumpaankaan suuntaan. Ne toki ovat tyhjää parempia, mutta systemaattinen toiminta tuottaa parhaita tuloksia.
Mikäli luot sisältöä säännöllisesti viikottain, voi kahden kuukauden kuluttua jo huomata näkyviä muutoksia verkostossasi, postausten näyttökerroissa ja, tavoitteistasi riippuen, tuloksissasi.
Ja mikäli palataan painonhallinta-esimerkkiin, muuten säännöllistä ja tuloksellista toimintaa ei keikauta, jos kerran tai pari jää lenkki välistä. Välillä voi olla ihan virkistävääkin pitää viikon palautumistauko ja keräillä ajatuksia.
Muista aktiivisista henkilöistä ja omista idoleista voi ottaa mallia, ja se on ihan suotavaakin. Kuitenkin kannattaa muistaa, että pidä oma äänesi. Teennäisyys on yksi pahimmista asioista, mitä voi omalle henkilöbrändillesi (eli itsellesi) tehdä. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa, kunhan olet oma itsesi.
Tsemppiä matkaan!