Share

Tämä kirjoitus on alun perin julkaistu City-lehden Työnhakuopas-blogissa, http://www.city.fi/blogit/tyonhakuopas/google+plussalla+hakutulosten+karkeen/126919

Vieläkö joku muistaa Googlen viimeisimmän harjoituskappaleen omasta sosiaalisen median verkostosta? Puhun siis Google Plussasta. Jollet ole vielä huomannut, se on vaivihkaa aktivoitunut hyvin mielenkiintoiseksi palveluksi. Jos olet myymässä omaa osaamistasi tai haluat parantaa yrityksesi näkyvyyttä lähes mihin tarkoitukseen tahansa, Google Plussasta tuli juuri tämän kirjoituksen luettuasi se tärkein tai toiseksi tärkein sosiaalisen median palvelu jossa sinun tulee olla läsnä.

Ok, siis hiukan perusteluja. Miltä kuulostaa yli puoli miljardia käyttäjää ja maailman toiseksi suurimman some-kanavan status Facebookin jälkeen? Lokakuussa 2013 arvioitiin palvelussa olevan 540+ miljoonaa ”aktiivista” profiilia. Google on fiksusti linkittänyt Gmail, Google Plus ja YouTube -tilit saman sateenvarjon alle josta käyttäjät lasketaan ja joita ristiinlinkitetään mahdollisuuksien mukaan. Suomalaisissa arvioidaan olevan juuri nyt 625.000+ aktiivia, aktiivisten käyttäjien määrä on tippunut yli 100.000 käyttäjällä viimeisen puolen vuoden aikana samaan aikaan kun Google Plussan hyödyt ovat vihdoin alkaneet konkretisoitua. Kuinka paljon noista 625.000 käyttäjistä on oikeasti juuri Google Plussan aktiivikäyttäjiä on vaikea arvioida, mutta oletettavasti vain murto-osa, varmasti reilusti alle puolet.

Google Plussan merkitys kasvaa
Google Plussan merkitys kasvaa

Menemättä varsinaisiin ominaisuuksiin jotka jätän myöhempää blogausta varten, voi yleisesti todeta G+:n jääneen LinkedInin ja Facebookin välimaastoon monessa mielessä. Ominaisuuksia on sekä ammattikäyttöön että viihteelliseen käyttöön, ja moni käyttäjä käyttää palvelua sekä että, vähän niinkuin varmuuden vuoksi kun niitä konkreettisia hyötyjä on ollut vaikea hahmottaa.

Muutamat suomalaisyritykset, Algol Group etunenässä, ovat hyödyntäneet G+:a rekrytointiin hyvinkin aktiivisesti, ja monet osaajat ovat alkaneet miettiä palvelua vakavasti työnhakumielessä ja osaamisen esittelyyn eri tavoin. Varsinkin visuaalinen kuvien ja videoiden avulla tehty esittely on ollut palvelun vahvimpia valtteja. Mutta palataan siis hangoutteihin, ryhmiin, ja moniin muihin ominaisuuksiin toisessa yhteydessä. Tämän päivän kiinnostavin kokonaisuus on osaamisen esittely/myyminen, brändäys ja hakukoneoptimointi.

Kävi nimittäin niin, että huomasin hiljattain Google Plus -profiilien ohittaneen – yllätys, yllätys – LinkedInin ja monet muut some-palvelut hakukoneiden kautta tapahtuvien hakujen tuloksissa huikealla kaulalla muihin. LinkedIn on perinteisesti ollut some-profiileista se helposti korkeimmalle nouseva henkilöprofiili hakukoneiden kautta, ja Facebook on pikku hiljaa kuronut kaulaa sitä myötä kun palvelu on entistä laajemmin sallinut hakukoneiden indeksoida sisältöjä. Suomessa pikku hiljaa ”poistuvan” asiantuntijahaku.fi -sivuston profiilit ovat myös pärjänneet hakukonenäkyvyydessä yllättävän hyvin. Nyt on kuitenkin jo jonkun aikaa ollut selvää että Googlen +1 -toiminnon ja muutamien fiksujen pakkolinkitysten myötä G+ on noussut ylivoimaisesti parhaaksi some-palveluksi kun halutaan nousta hakukonerankingeissa todella korkealle.

Jos tuntuu että pelibisneksessä ja startuppien keräämissä sijoituskierroksissa viimeisen 10 vuoden aikana luvut ovat karanneet täysin käsistä ja nousseet käsittämättömiin sfääreihin, koin samanlaisen tunteen Google Plus -profiilien katselujen suhteen. Jos perinteisesti monelle on tuntunut siltä että LinkedInin 500+ seuraajaa on ollut monen mielestä iso luku, parista kymmenestä tuhannesta puhumattakaan, miltä kuulostaisi saada yli 500.000 seuraajaa? Vertailun vuoksi kerrottakoon että suomalaisyritysten LinkedIn-seuraajien kärkipaikkaa pitävä Nokia on onnistunut keräämään vain n. 258.000 seuraajaa. Eniten seuraajia Google Plussassa kerännyt suomalainen yksityishenkilö Jaana Nyström, yksi Suomen johtavia G+ -guruja, joka on kerännyt ko. palvelussa reilusti yli 540.000 seuraajaa!

Entä sitten profiilien katselut? Jos ajatellaan että myyt osaamistasi joko freelancerina tai jonkun asiantuntijayrityksen kautta, olet mahdollisesti tehnyt hakukoneoptimointia verkkosivuillesi ja luonut some-profiilin jos toisenkin osaamisesi esittelyyn ja löydettävyyden varmistamiseksi, miltä kuulostaisi 1 miljoona sivukatselua osaamisprofiilillesi? Kuinka suuren osan tästä määrästä pystyisit konvertoimaan tarjouspyynnöiksi, tarjouksiksi, kaupoiksi? Miljoona katselua. Google Plus -profiilit nousevat siis hakukoneissa (Googlessa erityisesti) erittäin helposti erittäin korkealle. Jaana on onnistunut keräämään omalle G+ -profiililleen n. 55 miljoonaa katselukertaa! 55 miljoonaa! Ja Jaana myy osaamistaan. Paljonko sinun verkkosivuillesi on kertynyt viimeisen parin vuoden aikana katselukertoja yhteensä?

Miltä kuulostaisi 55 miljoonaa katselukertaa CV:llesi?
Miltä kuulostaisi 55 miljoonaa katselukertaa CV:llesi?

Jaana ei ole yksin. On jo useita suomalaisia joille on kertynyt G+ -profiililleen yli 10 miljoonaa katselukertaa, heitä on jo 8 henkilöä. Yli miljoonan katselukerran on päässyt jo 86 (!) suomalaista. Ja aika monet heistä ovat graafisen alan osaajia tai harrastajia, jotka ovat omilla tuotoksillaan onnistuneet keräämään katseluja ja seuraajia aika hurjia määriä. Vertailun vuoksi suosituimmalla suomalaisella yrityssivulle (Angry Birds -profiili), seuraajia on toistaiseksi kertynyt n. 6,5 miljoonaa ja katselukertoja on kertynyt jo 81 miljoonaa, ja sivu on siis aivan omassa luokassaan, muilla suomalaisten organisaatioiden sivuilla on vain murto-osia Angry Birdsin lukemista.

Nyt jos innostuit G+:sta ja ajattelit että tässäpä helppo tapa kerätä huikeita seuraaja- ja katselumääriä, pitää muistuttaa että tällaisia määriä ei kerätä yhdessä yössä. Se vaatii profiiliin hyvää sisältöä, aktiivisuutta, kiinnostavuutta, sosiaalisuutta eri tavoin, ryhmissä aktivoitumista, ja vain jos olet ”tarpeeksi” kiinnostava voit alkaa saavuttaa suuria numeroita. Suurin osa meistä ei ole niin pitkäjänteisiä, osaavia ja/tai kiinnostavia että ikinä tavoittaa miljoona-luokan massoja, mutta mieti onko tämä sinulle vaihtoehto, miten voit palvelua hyödyntää, korvaako se esim. verkkosivusi tai blogisi, vai mikä on se järki ja logiikkaa jolla voit saada palvelusta kaiken sinulle sopivan irti. Ja siinä samalla voit aloittaa vaikkapa seuraamalla minun tuotoksiani (https://plus.google.com/+TomLaine/). Nyt kun olen pikku hiljaa tajunnut palvelun ”ison kuvan”, aion itse siirtää sinne merkittävästi omaa aktiivisuuttani muiden some-palveluiden kustannuksella. After all, minäkin myyn itseäni ja tämä saattaa hyvinkin tulevaisuudessa olla se paras kauppapaikka tai ainakin hemmetin merkittävä sellainen!