2013 tammikuussa kirjoitin 3-osaisen blogauksen 15 HR- ja rekrytointitrendistä joiden ennustin toteutuvan 2013 ja pidemmällä tulevaisuudessa. Nyt kun 2014 on päässyt jo hyvin alkuun, on aika katsoa taakse päin toteutuivatko ennustukset lainkaan. Siinä sivussa saattaa tulla tehtyä viittauksia ehkä tulevaankin…
Menneen vuoden 2013 ennustus no.1. Mobiilin merkitys rekrytoinnissa kasvaa. Erityisesti työnhakijan näkökulmasta.
Kyllä, mobiilin merkitys on hieman kasvanut vaikka (hyvät ja kattavat) mobiiliaplikaatiot antavatkin vielä odottaa itseään. Ja samoin kuin 2. ennustuksessani LinkedInin merkityksen kasvamisesta työnhaussa, näissä kummassakin 1. ja 2. ennustuksessa on vahvasti kyse Apply with LinkedIn -napista ja sen käytöstä niin LinkedInin sisällä kuin ulkopuolellakin. Apply with LinkedIn -nappi on eri muodoissaan merkittävässä määrin lisääntynyt työpaikkailmoituksissa samalla kun LinkedInin käyttäjämäärät Suomessa ovat ennen näkemättömässä kasvussa.
Aivan viime kuukausina ko. napin ”versio” Apply Now -nappi, joka löytyy LinkedInin työpaikkaosiossa jo melko usein haku-mahdollisuutena, on kasvattanut tasaisesti suosiota, ja uskon sen käytön lisääntyvän merkittävästi. Juuri tällä hetkellä 50 viimeksi Suomeen ilmoitetusta työpaikasta 12:a on Apply Now -mahdollisuus, eli yli 20% ilmoituksista! Tilanne vaihtelee paljon päivittäin, tämä on juuri tämän hetken tilanne. Nuo 12 ilmoitusta ovat yritysten Valota, VCE (3 kpl), Fonecta, Claddagh Resources, Wihuri, ETP, Tekla, Rightware, Progman, ja NGA Human Resources ilmoituksia. Apply Now -nappi siis mahdollistaa suoraan LinkedIn-profiililla työn hakemisen, ilman erillistä ansioluetteloa.
Ennustus 3. Videon merkitys rekrytoinnissa ja työnhaussa kasvaa.
Kyllä, yritykset ovat ottaneet merkittävästi käyttöön videohaastattelu-työkaluja, on nähty useita video-rekrytointikampanjoita ja video-työpaikkailmoituksia. Myös työnhakijat ovat jatkaneet testailua videotyöhakemusten kanssa. Erityisellä mielenkiinnolla otin vastaan tiedon että eräs tuntemani rekrytoija teki 1. video-bloggauksen eli nk. Vlogin avoimesta työpaikasta hiljattain, ja postitti sen YouTubeen. Katsotaan miten tämä haku lähtee liikkeelle ja josko tässä on uuden hypen / trendin aineksia.
Ennustus 4. Pelillistäminen.
Kyllä, Suomessa on nähty muutama uudenlainen lähestyminen pelillistämisen käyttöön rekrytoinnissa. On nähty Baronan Maailmanmatkaaja-kisa, sekä tietoon on tullut uusia työkaluja/palveluja joilla yritysten henkilökuntaa voidaan osallistaa lievästi pelillistetyin konstein jakamaan tietoa yrityksen avoimista työpaikoista ja toisaalta pyydetty ilmiantamaan potentiaalisia hyviä osaajia. Trendi varmasti jatkaa vahvistumistaan, kaikki viittaa siihen että tässä trendissä ollaan päästy vasta alkuun ja pelillistämisen keinot ovat vasta hakusessa.
Ennustus 5. Yritykset hakevat osaajia joilla on jo laaja seuraajakunta ja/tai verkosto sosiaalisessa mediassa.
Ei ole (vielä) toteutunut. Osaajien verkostojen merkityksellä on toki merkityksensä ja monia yrityksiä kiinnostavat laajasti verkostoituneet osaajat, mutta tämä ei vielä ole näkynyt rekrytointi-ilmoittelussa tai ainakaan julkisesti rekrytointipäätöksissä. Odotan tämän toteutuvan laajamittaisemmin siinä vaiheessa kun alkaa ”oikea” pula niistä kovista osaajista.
Ennustus 6. Yritysten rekrytointi saa kasvot
Kyllä, tavallaan. Kun katsotaan YLEä ja monia muita yrityksiä, entistä enemmän työpaikkailmoituksissa on oikeita yrityksen työntekijöitä ja tiettyjen HR-ammattilaisten oma maine on selkeästi kasvanut, samalla toimien yrityksen rekrytoinnin selkeinä keulakuvina ja kasvoina. On tullut myös paljon uusia kasvoja edustamaan yritysten rekrytointia, mutta suuren suurta hyppäystä tässä ei ole ollut. Enemmänkin on käynyt niin, että yritykset joilla rekrytointia on henkilöitetty jo ennestään, ovat lisänneet tällaista toimintaa, mutta suurin joukoin eivät uudet yritykset ole tähän trendiin hypänneet.
Ennustus 7. CV:n kuolema lähestyy!
Kyllä, se lähestyy, mutta CV myös näyttää kokevan selkeää uudistumista. Sen sijaan että CV kuolisi kokonaan (joka sinänsä jo oli tarkoituksella kärjistetty väite), CV kokee uuden tulemisen portfolioiden ja graafisten ansioluettelojen muodossa. Graafisten ansioluettelon aika on tullut Suomeenkin! Olemme nähneet suuren joukon hieman paranneltuja ansioluetteloja, ja muutamia aika huomattaviakin kokonaisuuksia. Portfoli-ajattelu on selkeästi valtaamassa alaa, ja Pinterestin ja Google Plussan kaltaiset palvelut ovat antaneet siihen aivan uudenlaisia mahdollisuuksia. Samoin LinkedIn-profiilista suoraan (automatisoidusti) tehtävien graafisten yhteenvetojen aika on tullut, ja hyviä palveluja on jo useita. Itse suosin ResumUp-palvelua, mutta myös Re.vu ja Vizualize.me ovat hyviä vaihtoehtoja.
Ennustus 8. Työnantajakuvan merkitys kasvaa
Kyllä! Mitä suuremmassa määrin. Monet yritykset – kuten mm. YLE – ovat mielestäni kokeneet yhdenlaisen renesanssin sosiaalisen median kautta rakennettujen työnantajakuvaa vahvasti luovien ja vahvistavien kokonaisuuksien avulla. Moni yritys suunnittelee tai on jo rakentamassa isojakin kokonaisuuksia sellaisten palvelujen ympärille, jotka sallivat tarinan kerronnan kuvin, videoin ja/tai kirjallisin tarinoin. Toivottavasti trendi vain jatkaa vahvistumistaan, sillä näillä tarinoilla on pitkälle meneviä ja suuren/laajan mielikuvan jakavia vaikutuksia, ja uskon niiden olevan tulevaisuudessa erittäin suuressa osassa kun kilpailu parhaista osaajista kasvaa.
Ennustus 9. Palkaton työharjoittelu lisääntyy
On vaikea sanoa ovatko palkattomat harjoittelut ja nk. maistiaiset lisääntyneet. Yrityksissä joissa itse olen aktiivinen, tämä on ollut lisääntymään päin, mutta en ole havainnut vastavaa trendiä kovinkaan monessa yrityksessä. Näyttäisi siltä että tämä ennustus ei ole toteutunut.
Ennustus 10. Motivoituneet vs. epätoivoiset työnhakijat ja harhaluulo hakemusten suuresta määrästä kaikkiin työpaikkoihin.
Kyllä ja ei. On nähty valtaisia hakemusvyöryjä moneen avoimeen työtehtävään, ja on selkeästi havaittavissa tiettyä spämmäys-efektiä pitkään työttöminä olleiden toimesta, mutta tässä on valtavasti vaihtelua. Edelleenkään emme näe suuria hakemusmääriä korkean asiantuntijuuden vaativiin työtehtäviin, huippuosaajista on jatkuva pula, mutta epätoivoa ja sitä kautta hakijoiden ”vääränlaista” motivoitumista ja spämmäystä on ollut paljon odotuksiani vähemmän – ja hyvä niin!
Ennustus 11. Paikkatiedon merkitys
Väärin. Paikkatiedon merkitys ei käytännössä kasvanut lainkaan viime vuonna, ei ole mitään viitteitä siihen suuntaan. Voisi sanoa jopa paikkatietoon liittyneen hypen osaltaan menneen ohi, ainakin mitä nähdään esim. Foursquaren suhteen.
Ennustus 12. Fuusioiden ja yrityskauppojen vuosi 2013.
Kyllä ja ei. Näimme kohtuullisen suuria yrityskauppoja ja muutamat niistä olivat maailman mittakaavassakin isoja juttuja (Nokia ja NSN), ja jotkut enemmänkin Suomen mittakaavassa kiinnostavia ja vaikuttavia (HR4) tässä kontekstissa. Pieniä yrityskauppoja tehtiin huomattavan vähän, mutta muutamat isot nostivatkin sitten kokonaissummat huomattavan suuriksi ja toisaalta mielenkiintoisiksi. Lisää tulee varmasti 2014… Miten ne vaikuttavat HR:n rooliin, jää nähtäväksi.
Ennustus 13. StartUp-rekrytointi – yrityskulttuurin merkitys rekrytoinnissa kasvaa
Kyllä, pienessä mittakaavassa. Yrityskulttuurin ja kulttuurisen mätchin löytäminen nousi selkeästi suurempaan osaan kuin aiemmin, ja näimme mm. Supercellin painottavan työyhteisön tärkeyttä rekrytoinneissa ja organisaation rakentamisessa ja trendi sai tästä pienen extra-buustin. Suuresti tätä ei nähty painotettavan, ainakaan julkisesti, mutta toisaalta työnantajakuvaan panostaminen viestii selkeästi siitä että kulttuurisella mätchillä on entistä suurempi rooli jatkossa rekrytointipäätöksiä tehtäessä ja siihen satsataan. Taloustilanteen ollessa mitä on ja kun hakijoita on markkinoilla paljon, on yritysten helppo satsata sopivan kulttuurisen mätchin löytämiseen, sen sijaan että olisi pula hyvistä osaajista ja pitäisi palkata ne jotka saa.
Ennustus 14. Pinterestin käyttö ja merkitys kasvaa
Kyllä, Pinterestin merkitys on kasvanut. Odotin pientä aktivoitumista sillä suunnalla, mutta kiitos YLEn ja muutamien muiden tahojen onnistuneiden hakujen, Pinterestiä harkitsee tai jokunen jopa jo käyttää työnantajakuvaa rakennettaessa ja rekrytointi-ilmoitteluakin tehtäessä useampikin yritys. Solita, Arla ja YLE ovat yrityksiä jotka ovat nousseet suuren yleisön tietoisuuteen Pinterest-rekrytointiensa kanssa, mutta oletko huomannut että mm. E&Y, Proselectum, Psycon, Arja Raukola Oy, ja myös Monster ovat aktivoituneet palvelussa? Eikä siinä vielä kaikki, muutamat suomalaiset työnhakijat ovat rantautuneet palveluun luomaan omia työnhakuprofiilejaan, ja onnistumisiakin on jo tullut!
Ennustuksessa 15. oli käyty läpi muutamia hieman vähemmällä painotuksella olleita trendejä. Henkilöbrändäys, Facebook-aplikaatiot ja niiden kaltaiset web-palvelut, huumori-ilmoittelu, ja yleisemmin luovuuden käyttäminen rekrytointi-ilmoittelussa olivat kevyesti heitettyjä arvioita. Henkilöbrändäys on selkeästi lisääntynyt eri tavoin, ja isoja onnistumisiakin on ollut. Facebook-aplikaatiot ovat suurista lupauksista huolimatta olleet melkoisia pettymyksiä, niistä ei ole tullut juuri mitään, sanoisinpa että jopa päin vastoin, ne ovat muodostuneet toistaiseksi suuriksi pettymyksiksi. Huumori-ilmoittelu on jatkunut pienimuotoisena, siinä ei ole tapahtunut muutosta kumpaankaan suuntaan. Mainitut web-palvelut samoin ovat jumittuneet vuoden takaiselle tasolleen. Luovuuden lisääntyminen sekä rekrytointi-ilmoittelussa että varsinkin työnhaussa on lisääntynyt huomattavasti, ja sen trendin uskon jatkuvan vahvana tulevaisuudessakin. Erityisesti työnhakijat ovat osoittaneet melko mielenkiintoisia onnistumisia luovilla työnhakutavoillaan ja -profiileillaan – hienoa!
Ja kuten arveltua, QR-koodit, AR, tai virtuaalimaailmat eivät yleistyneet, ja näistä tuskin on 2014 trendeiksikään – toivottavasti. Rekrytoinnin pirstaloituminen alkaa olla työnhakijoille haastavaa, vaikkakin suurten ja luovien kokonaisuuksien rakentaminen työnantajakuvan puolesta onkin hyvä asia. Toivottavasti vuonna 2014 näemme enemmän luovuutta, vähemmän uusia palveluja, mutta työmarkkinan piristymistä erityisesti!