Share

Tämä artikkeli on julkaistu alun perin Edunow:n blogissa, osoitteessa: https://www.edunow.fi/linkedin-mainonta-kasvaa-hurjaa-tahtia/

 

Viimeisten viikkojen aikana Linkedin-viestiseinät ovat täyttyneet mainoksista. ”Sponsored Update”-tyyliset mainokset, eli ne usein näyttävät visuaaliset viestivirtaan tulevat ”Promoted”-tekstin kera varustetut yrityksen nimissä tehdyt päivitykset ovat lisääntyneet hurjaa vauhtia Suomessa.

Suomessa ollaan vihdoin alettu ymmärtää, että Linkedin ei ole vain teknisten alojen korkeakoulutettujen rekrytointi- ja työnhakupalvelu, vaan palvelussa voidaan tehdä myös tehokasta myyntiä (vrt. ”Social Selling”), (sisältö-) markkinointia, viestintää, henkilöbrändäystä muussakin kuin työnhakumielessä, ja jopa tehokasta B2C-mainontaa.

Kun palvelussa alkaa olla kohta 1.1 miljoonaa suomalaista, on toki aikakin alkaa ymmärtää, että palvelun käyttäjät tulevat hyvin eri toimialoilta, toimivat hyvin laajasti erilaisissa funktioissa, asuvat muuallakin kuin pk-seudulla, ovat muitakin kuin insinöörejä, ja eivät kaikki ole työnhaussa tai rekrytoimassa toisia.

Kauan se kesti.

Kun Suomessa on keskitytty muistelemaan mitä Linkedin oli vuonna 2005, muissa Pohjoismaissa tilanne on ollut toinen.

Käyttöaste Suomessa väkilukuun suhteutettuna on n. 20%, kun se suunnilleen väkiluvultaan saman kokoisessa maassa, Tanskassa, on yli 40%. Tanskalaiset ovat yli puolet aktiivisempia Linkedinin käyttäjiä kuin suomalaiset.

Myös Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa luvut ovat selkeästi Suomea korkeammat. Islannin lukuja en edes kehtaa sanoa ääneen vertailussa Suomeen…

Muissa Pohjoismaissa Linkedin on aina ollut kauppapaikka osaajille, osaamiselle, tuotteille ja palveluille, kun me olemme keskittyneet hakemaan töitä.

Onneksi tilanne on muuttumassa.

Viimeisen n. 1,5 vuoden aikana ovat suomalaisyritykset alkaneet huomata, että suuri määrä käyttäjiä ei ole vain B2B-näkökulmasta kiinnostava, vaan että käyttäjät myös kuluttavat erilaisia tuotteita ja palveluita työajan ulkopuolella.

Lokakuussa 2016 alkoi Linkedinissä näkyä ensimmäisiä nk. hybridimainoksia, eli mainoksia jotka puhuttelivat sekä Linkedinin käyttäjiä kuluttajina, että tietyssä ammatillisessa roolissa toimivina, erityisesti B2B-näkökulmasta, potentiaalisina asiakkaina.

Erilaisia tapahtumalippuja standup-klubeille ja Hartwall-areenan rock-keikoille, leasing-autoja, terveydenhuoltopalveluita, ammattilehtiä, kahvinkeittimiä, ja matkailu- sekä hyvinvointipalveluita on alkanut näkymään viestivirrassa entistä enemmän.

Meillä (http://www.tomlaine.com) on tälläkin hetkellä työn alla mm. erittäin kiinnostava siivouspalveluiden mainoskampanja Pohjoismaisella tasolla, kuntasektorin toimijalle toteutettava kontaktointikampanja, ja monia muita mielenkiintoisia keissejä työstössä juurikin Linkedinin mainonta- ja markkinointiominaisuuksiin liittyen.

Kysyntä Linkedin-mainonnan perään on kasvanut huomattavasti, ja on ollut mukava päästä tekemään hieman enemmän konkreettista tuloksen tavoittelemista yleisempien koulutuksien vastapainona.

Mainonnan ymmärtäminen on tullut myös osaksi entistä useampia koulutuksia ja konsultointikeissejä. Vihdoinkin.

Toivotaan että mainostajat saavat onnistumisia kampanjoilleen, sillä Linkedinissä on mielestäni paljon potentiaalia muuhunkin kuin siihen niin usein kuultuun ”insinöörien rekrytointiin”.

Miten Sinä hyödynnät Linkediniä? Oletko kokeillut Linkedin-mainontaa – millaisin tuloksin?