Share
Yllätys, yllätys, Linkedin muuttuu jälleen, ja tällä kertaa aika radikaalisti.
.
Jatkuva muutosten vyöry on viimeisen vuoden aikana ollut Linkedinissä konkreettisemmin läsnä kuin kertaakaan viimeisen 12,5 Linkedin-vuoteni aikana, ja tahti vain kiihtyy! Tässä muutamia nostoja ja esimerkkejä kuvien kera Linkedinin viimeaikaisista (osalle jo tulleista) ja tulevista muutoksista.
.
Aloitetaan käyttöliittymästä ja Linkedinin etusivusta. Se muuttuu ulkoasultaan huomattavasti. Eikä pelkästään ulkoisesti, vaan myös toiminnollisuuksia on jonkun verran muutettu. Alla kuva uudesta ulkoasusta etusivun ja yläpalkin osalta.
.
li-uusi-etusivu-1
.
Kuten huomaat, sivun asemointi ja ylävalikko ovat hyvin erilaiset edelliseen näkymään verrattuna. Erityisesti ylävalikossa on tapahtunut paljon asioita.
.
li-uusi-more-nappi
Yläpalkin More-napista löytyy kiinnostavia yllätyksiä!
.
Erityisesti ProFinder ja LookUp yllättävät. ProFinder ehdittiin nimittäin jo hetkeksi Yhdysvalloissa uudelleennimetä Freelancer Marketplaceksi osassa käyttöliittymiä, kun se nyt uudella ilmeelle on taas ProFinder. Ja ProFinder siis on LinkedInin uusi freelance-työn välitys- / tarjouspyyntöpalvelu, jonka olen jo aiemmin esitellyt http://www.somehow.fi/2143-2/ ja https://www.linkedin.com/pulse/linkedin-profinder-first-2-months-tom-laine.
.
LookUp sen sijaan on uusi tuttavuus, jota ei vielä ole ehditty esitellä. Se on alun alkaen mobiilisovellukseksi tarkoitettu ja sellaisena Yhdysvalloissa aiemmin julkaistu yrityksen sisäisen organisaation verkostoittamiseen tarkoitettu sovellus, joka nyt näyttää tulevan saataville myös verkkopalvelussa. Eli yrityksen sisäisen yhteisön luontiin, aktivointiin, keskinäiseen löytämiseen ja verkostointiin tarkoitettu kokonaisuus.
.

Henkilöprofiilin muutokset

Henkilöprofiilin ulkoasu muuttuu. Vaikka ominaisuudet ovat suurin piirtein vielä tallella, niiden löytäminen uudesta profiilista tulee olemaan hieman haastavaa. Ominaisuuksia on siirretty hyvin erilaisiin, hieman epäloogisiltakin tuntuviin paikkoihin valikoissa.
.
Sivun kansikuva muuttuu koko sivun levyiseksi, mutta ylä-alasuunnassa kapeammaksi. Profiilikuva siirtyy sivun keskelle hieman aiempaa pienempänä. Linkedin aktivoinnit ja ohjeet täyttävät profiilin yläosaa muokkaustilassa, ja sisältöjen lisäys on viety osittain oikeaan sivupalkkiin. Sisältökentissä ei ole tapahtunut suuria muutoksia juuri muuten kuin visuaalisuuden puolesta. Kannattaa muuten tutustua samalla Linkedin-profiilin asetuksiin kun uusi layout tulee käyttöön, sillä sinnekin on tullut pieniä muutoksia, voit mm. sallia tai kieltää saako sinun profiiliasi / sisältöjäsi käyttää yritysprofiilin yhteydessä.
.
.
li-uusi-kayttis-oma-profiili
.
.
lil-uusi-asetus-representing-your-organisation
 .
Toinen hauska uusi asetus on Facebookin Messengeristä tuttu lukukuittaus, josta näet onko henkilö jolle viestin lähetät lukenut viestin. Näet myös reaaliaikaisesti jos toinen osapuoli vastaa viestiisi. Kolmas uusi asetus on mahdollisuus piilottaa  – ei omaa – vaan muiden henkilöiden profiilikuvia, niin ettet niitä näe. Apinafiltteri?Erikoinen asetus. No, muitakin pieniä juttuja asetuksiin on tullut, mutta tässä siis tärkeimmät.
.
li-uusi-asetus-read-receipts
.
Ilmaisen tilin ja perustason maksullisten tilien ominaisuuksia tullaan hieman karsimaan, joten todennäköisesti myös tulee uusia, kalliimpia maksullisia tilejä joihin ominaisuuksia siirretään. Esim. Recruiter Liten ominaisuuksia karsitaan, mutta Sales Navigatorin ominaisuudet pysyvät näillä näkymin samana. Suurin ero on Advanced-hakutoimintojen poistuminen perustasojen (maksullisiltakin) käyttäjiltä.
.
Haku ja hakutulokset itsessään kokevat pieniä muutoksia, esim. Inbox-haku siirtyy pois normaalien hakukriteerien joukosta.
.
uudet-hakutulokset
.
.

Yritysprofiilin muutokset

Suomessakin ovat isot firmat alkaneet viime päivinä saada käyttöön uuden käyttöliittymän yritysprofiileihin ja niiden tilastoihin. Varsinkin hallintapanelin puolella muutos on hyvin selkeä. Suomalaisista yrityksistä uuden yritysprofiili-version ovat saaneet käyttöön mm. Nokia, F-Secure, Fiskars, Fortum, VTT, Finnair, Dovre, Supercell, Kone, Rovio, UPM, Pöyry, Outotec, Tieto, Wärtsilä, Metso, Nordea, ja OP Group. Monille muillekin sitä on tarjottu jo, mutta ylläpitäjä on monessa tapauksessa halunnut vielä odottaa uuden sivun käyttöönottoa esim. sisällöntuotantosyistä.
.
li-uusi-profiili-finnair
.
Kuten olen aiemminkin asiasta kommentoinut (https://www.linkedin.com/pulse/linkedins-new-recruitment-career-development-features-tom-laine), mielestäni uusi Life-osio erityisesti on loistava uudistus!
.
Sama layout tulee jatkossa myös Showcase-sivuihin, alla kuva ensimmäisistä testeistä, joissa esim. kansikuva vielä puuttuu. Oletettavasti Showcase-sivujen uusi layout alkaa piakkoin rullata kaikille yrityksille samaan tahtiin yritysprofiilin uuden layoutin myötä. Tosin osa yrityksistä pääsi jo useampi viikko sitten testaamaan uutta yritysprofiilia, mutta Showcase-sivujen layouttia on alettu näyttämään vasta aivan hiljattain, eli ne eivät tulleet testeihin samaan tahtiin.
.
uusi-showcase
.
Careers-sivut ovat viimeisen viikon sisällä käytännössä poistuneet käytöstä Suomessa, tilalle on siis tullut uudenmuotoisten profiilien Life-osio, joka on huomattavasti Careers-sivua monipuolisempi. Tästä ja muista rekrytoinnin ja työnhaun ominaisuuksien muutoksista kirjoitin jo aiemmin (https://www.linkedin.com/pulse/linkedins-new-recruitment-career-development-features-tom-laine).
.
Erityisen kiinnostavia ominaisuuksia Life-osiossa ovat kuvagalleria, henkilökunnan blogijuttujen nostaminen yrityssivulle (eli employee brandingia hyvin konkreettisesti), ja sisällön ”kieliversiot”, eli sisältöä voidaan tuottaa monikielisesti/alueellisesti, mutta yrityssivu tunnistaa automaattisesti mistä lukija tulee ja näyttää juuri hänen alueelleen suunnattuja sisältöjä. Suomi kuuluu tässä kohtaa Nordics-alueeseen.
.
Muutkin Linkedinin osat kokevat layoutin muutoksia samassa yhteydessä, ja esim. työpaikkaosiossa muutokset ovat aika selkeät niin työpaikkojen listauksessa kuin niiden sisällöissä ja työpaikan hakemisessakin. Vaikka käyttöliittymä muuttuu, ei toimintatavoisssa tai käyttötarkoituksessa ole tarvetta tehdä muutoksia, toiminnot taustalla pyörivät kuten ennenkin.
.
Työntekijälähettilyys-sovellus Elevate on pikku hijlaa tulossa paremmin Suomessakin tuetuksi sovellukseksi, mutta sitä ei tietääkseni vielä kukaan Suomessa käytä. Jos tiedät yrityksen joka käyttää Elevate- tai Referrals-sovelluksia, ottaisin tiedon mieluusti vastaan.
.
elevate
.
Yrityksen sisäisen henkilökunnan verkostoittamiseen tarkoitettua LookUp-sovellusta odottelin Eurooppaan viimeistään alkuvuonna, mutta nyt uuden henkilöprofiilin layoutin myötä näyttää siltä että LookUp ollaankin tuomassa käyttöön saman tien, ja on vieläpä Linkedinissä itsessäänkin käytettävissä. LookUp on ollut periaatteessa saatavilla jo jonkun aikaa, mutta käytännössä siis ei.
.
Yksi Linkedinin uusimmista sovelluksista, työpaikkojen jakamiseen henkilöstön avulla ja työntekijöiden aktivointiin parhaista osaajista vinkkaamiseen tarkoitettu Referrals, näyttää vielä viipyvän. Se on julkaistu jo jonkin aikaa sitten, mutta sen käytöstä ei ole juurikaan havaintoja, ja kun palvelut aina lanseerataan kuitenkin jenkkilässä ja vasta pienellä viiveellä Euroopassa, mennee Referralsin saaminen Suomeen vähintään keväälle, jos vanhat merkit pitävät paikkansa.
.
referralsn
.

Microsoftin ja LinkedInin yrityskauppa

Kirjoitin aiheesta lyhyen jutun kun Microsoftin ja LinkedInin yrityskauppa julkistettiin puolisen vuotta sitten (http://www.somehow.fi/linkedin-ja-microsoft-yhteen-mita-on-odotettavissa/), ja olen jännityksellä odottanut mitä käytännössä tapahtuu.

8.12. osapuolet julkistivat kaupan saadun päätökseen, eli konkreettinen yhteistyö saadaan pikku hiljaa vietyä käytäntöön. Ja ensimmäiset vinkit uusista, yhteisistä ominaisuuksista saatiin julki. Tässä lyhyesti mitä on luvassa tällä rintamalla ensivaiheessa, Linkedinin toimitusjohtaja Jeff Weinerin blogikirjoituksessta kerätyt tiedot kommenttien kera alla.

.
– LinkedIn identity and network in Microsoft Outlook and the Office suite
Todennäköisesti tarkoittaa että Linkedin profiilin voi viedä sähköpostin allekirjoitukseen, voi nähdä lähettäjän Linkedin profiilitietoja, Office-pakettiin voi lisätä Linkedin-linkkejä, yms. Tätä hieman keväällä arvuuttelin. 
.
– LinkedIn notifications within the Windows action center
Työpöytä-ilmoitukset Windows-käyttöjärjestelmän laitteisiin
.
– Enabling members drafting résumés in Word to update their profiles, and discover and apply to jobs on LinkedIn
Word-muotoisten ansioluettelojen käyttäminen työnhaussa LinkedInissä ilmoitettuihin paikkoihin (nykyisin pdf-muoto), todennäköisesti oman profiilin tulostaminen mahdollista jatkossa Word-tiedostomuodoissa, ja ilmeisesti myös Wordin kautta Linkedin-profiilin päivittäminen.
.
– Extending the reach of Sponsored Content across Microsoft properties
LinkedInissä toteutetun mainonnan levittäminen Microsoftin palveluissa, eli käytännössä varmaankin Bingin ja MSN.com:in kautta, todennäköisesti myös muita instansseja. Tämä oli jo keväällä aika selvä suunta. 
.
– Enterprise LinkedIn Lookup powered by Active Directory and Office 365
LinkedIn LookUp-sovellus hyödyntämään MS:n teknologioita
.
– LinkedIn Learning available across the Office 365 and Windows ecosystem
LinkedIn Learningin jalkauttaminen Office-paketteihin ja Windowsin muihin palveluihin. Käytännössä varmaankin kaikki Microsoft-koulutusmateriaalit tullaan jatkossa jakamaan Linkedin Learningin kautta. Tästäkin oli keväällä pieniä arvailuja ilmassa. 
.
– Developing a business news desk across our content ecosystem and MSN.com
LinkedInissä julkaistujen uutisten (ja mahdollisesti suosituimpien blogikirjoitusten) jakaminen MSN.com:iin ja toisaalta MSN.com:in sisältöjen tuominen osaksi LinkedInin Pulse-fiidiä ja käyttäjien etusivun status-päivityskenttään.
.
– Redefining social selling through the combination of Sales Navigator and Dynamics 365
Sales Navigatorin ja Dynamicsin naittaminen, käytännössä siis rikastetaan Dynamicsin CRM-dataa LinkedInistä tuotavilla henkilötiedoilla, verkostoitumistiedolla, yms. Ehkä myös toisin päin, eli CRM:stä voitaisiin tuoda Linkediniin ehdotuksia kenen kanssa verkostoitua, mitä yrityksiä seurata, jne. Tämä on ehkö koko paketin kovin juttu toistaiseksi. Suunta on juuri sellainen kuin keväällä oletin. Mielenkiinnolla seuraan miten MS Dynamics pärjää jatkossa esim. Lithium-vertailun tai miten taistelu markkinaosuudesta Salesforcen kanssa kääntyy. 
.
Mielenkiintoisia aikoja siis edessä. Muutosten tulva ei pääty tähän, uutta tulee koko ajan ja yleensä ennalta ilmoittamatta. Jos haluat tietää jatkossakin ensimmäisten joukossa mitä Linkedinissä tapahtuu ja miten tulevat muutokset vaikuttavat palvelussa toimintaan, suosittelen tilaamaan tämän blogin sisällöt (voit tilata suoraan lähettämällä sähköpostin osoitteeseen tom.laine@somehow.fi ja lisäämällä otsikkoon ”uutiskirjeen tilaus”) ja seuraamaan kirjoituksiani LinkedInissä osoitteessa https://www.linkedin.com/today/author/tomlaine
.
Muista myös ladata itsellesi ilmainen LinkedIn Megaopas, jota tullaan täydentämään tasaisin väliajoin uusien ominaisuuksien kaikkien nyanssien selvittyä: http://linkedinopas.fi/
.
li-megaopas-kansi
.