Kirjoittaja on ollut LinkedIn heavy user vuodesta 2004, ja saanut uransa aikana tehdä LinkedInin avulla paljon töitä ja vähän rahaa. Hänellä on vahva tarve suoltaa ´totuuksia´ aiheista joista hänellä on vahva luulo. Vuosien vakava sosiaalisen median AD/HD on aiheuttanut sen, että hän tänä päivänä on Suomen verkostoitunein henkilö LinkedInissä ja luultavimmin myös laajemmin sosiaalisessa mediassa. Kirjoittaja toimii kaikkien muiden aktiviteettiensa lisäksi sosiaalisen median kouluttajana ja konsulttina, ja onpa hän aiheesta kirjallisen tuotoksenkin tuottanut, jotkut jopa maksavat päästäkseen kuulemaan hänen viisasteluaan.
LinkedIn on viimeisen parin vuoden aikana aktiivisesti kehittänyt uusia ominaisuuksia ja tuunannut vanhoja, ja Suomessakin käyttäjämäärät ovat nousseet kovaa vauhtia muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen. Juuri tällä hetkellä LinkedInissä on tasan 424.162 suomalaista, ja maailman laajuisesti käyttäjiä on hieman vajaa 180 miljoonaa. Viime viikon torstain tietämillä LinkedIn teki yhden merkittävän muutoksen toiminnallisuuksiensa suhteen, ja lisäksi suurella määrällä LinkedInin käyttäjiä profiilin visuaalinen ilme muuttui huomattavasti. Loputkin profiilit päivitetään uuteen ilmeeseen piakkoin.
LinkedInin henkilöprofiilien visuaalinen ilme on pysynyt suhteellisen muuttumattomana jo pitkään, ja muutos oli ehkä kaivattu, mutta samalla se tarkoitti sitä, että osa toiminnallisuuksista lakkasi toimimasta. Erityisesti 3. osapuolen aplikaatioiden toimintaan muutos vaikutti niin, että monet niistä lakkasivat täysin toimimasta, ja osittain niiden toiminnallisuuksia integroitiin osaksi perusnäkymää.
Tässä yhteydessä tapahtui myös suurin muutos mitä LinkedIn on vuosiin tehnyt, nimittäin henkilöprofiilien löydettävyys muuttui suuresti, kun uusissa profiileissa LinkedInin sisäinen hakualgoritmi hakee tietonsa eri paikasta kuin aiemmin. Toistaiseksi vielä on jonkun verran vanhan mallisia profiileja käytössä, ja niiden kohdalla hakukriteerit ovat erit kuin uudenmallisten profiilien suhteen.
Olen joskus aiemmin julkaissut materiaalia liittyen LinkedInin hakualgoritmiin – joka ei ole julkinen -, mutta uudistuksen myötä nuo säännöt pätevät enää vain n.60-70%:sti. En avaa tässä suuremmin uuden algoritmin kriteerejä miten osaajia hauissa ´rankataan´, mutta haluan tuoda julki huoleni siitä, että uudessa versiossa korostuu profiilien ns. spämmäys, kun ihmiset pyrkivät optimoimaan profiiliaan hakukonetta varten. Aiemmin tämä oli paljon rajallisempi mahdollisuus, nyt siihen suorastaan kannustetaan hakualgoritmin uusien kriteerien myötä.
LinkedInissä on kaiken kaikkiaan kaksi erityistä huomioon otettavaa seikkaa kun omaa osaajaprofiilia, työnhaku-mielessä tai muuten, rakennetaan ja pyritään korostamaan haluttuja osaamisalueita – puhutaan henkilöbrändäyksestä. Toinen puoli tätä on profiilin ´täydellisyys´ – vaikuttavuus ja osaamisen esiin tuominen kun joku katsoo profiiliasi. Sinun pitää pystyä profiilillasi vakuuttamaan lukija niin, että hän on kiinnostunut ottamaan sinuun yhteyttä ja keskustelemaan kanssasi, olipa kyseessä sitten asiantuntijuuteen liittyvä kiinnostus ostaa palveluitasi/tuotteitasi, tai työnhaku. Tämä on kuitenkin vasta toiseksi tärkein osa, sillä pystyt vakuuttamaan profiilillasi vasta kun sinut on jo löydetty (haluamillasi, itse valitsemillasi asiasanoilla).
Toinen osa on se miten sinut löydetään satojen, tuhansien, tai kymmenien tuhansien muiden suomalaisten joukosta joiden profiilista löytyvät samat asiasanat kuin ne, joilla juuri sinä haluat tulla löydetyksi. Vasta kun olet tullut löydetyksi, voit vakuuttaa osaamisellasi hienon, tuunatun profiilisi avulla.
Ne jotka tuntevat hakukoneoptimointia yhtään, ja jos olet joskus kuullut miten ihmiset normaalisti lukevat mediaa – erityisesti nettimedioita ja hakukonetuloksia -, tiedät ehkä että hakukoneoptimointiin liittyy olennaisesti asiasanojen ja nk. tägien/metatägien käyttö, siis yksinkertaistettuna asiasanat. Hakutulosten suhteen taas saatat tietää, että yleensä lukeminen alkaa sivulla ylhäältä vasemmalta, ja heikkenee (=esim.linkkejä seurataan harvemmin) mitä alemmas sivulla siirrytään, ja todennäköisyys linkkien avaamiseen heikkenee huomattavasti jos pitää vaihtaa sivua. Käytännössä siis sivulle 3 ja 4 tultaessa vain hyvin harvaa linkkiä seurataan. Toisin sanoen, jos haluat tulla löydetyksi, sinun pitäisi tulla löydetyksi hakutuloksissa mahdollisimman korkealla.
Sama pätee LinkedInin sisäiseen hakuun. Profiiliasi pitää optimoida luomalla valitsemiasi – osaamistasi tai tuotteitasi kuvaavia – asiasanoja oikeisiin kohtiin LinkedIn-profiilissasi jotta tulisit esiin hakutuloksissa korkeammalla kun näitä sanoja haussa käytetään. Jos sanat ovat väärässä kohdassa, niillä ei hakutulosten kannalta ole kuin marginaalinen merkitys. Jos ne taas ovat oikeissa paikoissa, pystyt tuomaan profiilisi lähemmäs hakutulosten kärkeä.
Asiasanat eivät merkitse 100% hakutuloksista, mutta huomattavan korkeaa osaa löydettävyydessä ne merkitsevät. Jos tiedät mihin sanoja pitää tiputtaa, tee pieni testi. Tee haku valitsemallasi hakusanalla, -sanoilla tai sanayhdistelmällä. Laske montako kertaa asiasanat toistuvat noissa merkitsevissä kohdin, lisää profiiliisi näihin kohtiin pari sanaa enemmän, ja voila, profiilisi saattaa ponnahtaa ykköseksi tai ainakin hyvin liki – riippuen muutamista muista hakutuloksiin vaikuttavasta seikasta joihin ei optimointi vaikuta. Arvioisin että asiasanoilla on n.90% merkitys hakutuloksissa.
LinkedInin uusi hakualgoritmi vaikuttaa nyt sellaisissa kohdin, että se korostaa ihmisten mahdollisuutta spämmätä profiilinsa täyteen sanoja jotka enemmänkin pilaavat profiilin kuin auttavat vakuuttamaan että löydetty henkilö on paras mahdollinen osaaja. Ja mikäpä siinä, eihän meitä ketään varmasti haittaa se että joku kilpailijoistamme kikkailee hakusanoilla liiaksi ja pilaa maineensa tai ainakin profiilinsa, mutta asiassa on merkittävämpi tekijä. Kun tämä yleistyy – ja se varmasti yleistyy, näin on jo osittain käynyt tiettyjen osaajien suhteen Yhdysvalloissa ja muutamissa muissa maissa -, se tarkoittaa että etsittäessä osaajaa joko palveluita ostaaksemme tai rekrytointitarpeisiin, hakutuloksissa tulee vastaan vain krääsää top 20 osalta. Kukaan ei enää jaksa kahlata hakutuloksia pidemmälle löytääkseen ne joiden profiileissa on käytetty järkevää optimointia, järkeviä määriä asiasanoja, ja jotka mahdollisesti ovat kiinnostuneita vaikkapa uudesta työsuhteesta. Hakujen käyttö siis saattaa vähentyä, ja sitä myötä rekrytoinnit LinkedInissä vähentyvät, (´inbound´) business mahdollisuudet heikkenevät, jne. LinkedInin käyttö saattaa jopa vähentyä näinkin naurettavan pienen syyn vuoksi jos oikein pahimman skenaarion kannalta katsotaan vaikutusta.
Olkaa siis tarkkana, löydettävyytenne/´näkyvyytenne´ saattaa heiketä, osasitte sitten hyödyntää hakualgoritmiä tai ette. Aion oman profiilini tuunata loppuviikon aikana sellaiseksi että se toimii omiin tarpeisiini, tiputan sinne varmasti joihinkin uusiin kohtiin asiasanoja, mutta olen päättänyt että en lähde kikkailemaan asiasanojen kanssa sen suuremmin. Vaikka olen aiheesta paljon luennoinut aina pörssiyrityksistä yliopistoihin ja liitoista työnhakijaryhmiin, ei oma profiilini koskaan ole ollut malliesimerkki hyvin rakennetusta ja optimoidusta profiilista. Se on toiminut omiin tarpeisiini toistaiseksi hyvin nykyisellään ilman täydellistä optimointiakin, mutta jos olisin lähdössä työnhakuun, optimoisin sen ehdottomasti. Ajattelin että saatan johonkin ns. sivuprofileistani LinkedInissä luoda yhden malliversion joka on huippuunsa optimoitu, malliksi koulutettaville.
Niin, siis minulla on tällä hetkellä 6 LinkedIn-profiilia olemassa, mutta käytän vain yhtä aktiiviseen verkostoitumiseen, ja jonka pidän täysin ajantasalla. Muut profiilini eivät ole mitenkään sattumalta luotuja tai siellä siksi että olisin unohtanut salasanoja, vaan niille on oma funktionsa. Johtuen LinkedInin tietyistä rajoituksista yhden profiilin osalta, olen omista tarpeistani johtuen luonut nuo lisäprofiilit.
Jos jostakin kumman syystä haluat lähettää minulle LinkedIn-kutsun, olen hyvin avoin verkostoituja ja hyväksyn kutsuja pääasiassa osoitteen laine.tom@gmail.com kautta tuohon pääprofiiliini.