Share

Paljon lisää vinkkejä ja käytännön esimerkkejä löydät SlideShare-esityksestäni osoitteessa http://bit.ly/PinterestYrityksille

Pinterestissä on jaettuna jo yli 30 miljardia kuvaa ja 100 miljoonan käyttäjän kokonaismäärä lähestyy kovaa vauhtia. Pinterest on jo pitkään keikkunut nopeimmin kasvavien sosiaalisen median palvelujen listoilla, ja Suomessakin on moni yritys keksinyt sille hyödyllistä käyttöä niin myynnin, markkinoinnin kukn rekrytoinnin ja työnantajakuvan luonnin puitteissakin.

Erityisesti suomalaiset design-yritykset ja matkailualan toimijat – monet Lapin matkailuun liittyen – ovat luoneet hienoja kokonaisuuksia näyttävien kuvakollaasien myötä.

Jos Pinterestiä olisi vielä vähän aikaa sitten arvioinut puhtaasti toiminnallisuuksien pohjalta, olisi pitänyt todeta sen olevan ominaisuuksiltaan hyvin fokusoitunut (= rajoittunut) kuvien ja muun audiovisuaalisen materiaalin jakoon tarkoitettu palvelu. Perustoiminnallisuudet keskittyvät yhdenlaiseen suosikit-kansiorakenteeseen, jossa kansioihin – tai korkkitaluluille kuten monet niitä nimittävät – ladattuilla (”pinnattuilla”) kuvilla, grafiikoilla ja videoilla kerrotaan erilaisia tarinoita. Sisältöjen etsiminen on ollut rajoitettu lyhyisiin profiilin (yritys- ja henkilöprofiilit ovat käytännössä samanlaiset) tai kansioiden kuvauksiin ja kuvateksteihin. Kaiken kaikkiaan haku-toiminnallisuus ei ole Pinterestin parhaita ominaisuuksia. Tähän on pian tulossa pieni parannus, kun hakunäkymän kategorisointi tulee saataville muuallakin kuin Yhdysvalloissa.

Palvelun toiminnallisuuksia on luovasti hyödynnetty monen hyvin erilaisen yrityksen toimesta. Osalle yrityksiä kansiot toimivat yhdenlaisina tuotekuvastoina, toisaalla niitä hyödynnetään kuvaamaan yrityksen arvoja ja historiaa, joillekin ne ovat ulkoisia kuvapankkeja markkinointiviestinnän tarpeisiin, siellä voi olla yrityksen fanien tuottamia kuvia ja piirroksia, niitä on tuotettu kuvaamaan yksittäisiä avoimia työpaikkoja ja toimivat näin rekrytointi-ilmoituksina, toisilla ne keskittyvät reseptien tai tuotteista valmistettujen ruokien tai tuotteiden kuvaamiseen, niillä on kerrottu uratarinoita, näytetty messutapahtumia, niitä on teemoitettu vuodenaikojen ja juhlapyhien mukaan, siellä on mallikansioita, ja joillekin ne toimivat osaamisportfolioina ja graafisina ansioluetteloina. Vain mielikuvitus on rajana sille mitä kuva- ja videokollaaseilla voi viestiä.

Suomessa hyviä esimerkkejä Pinterestin hyödyntäjistä ovat Valio, Yle, Arla, Solita, Marimekko, Fazer ja Elisa. Kukin näistä yrityksistä on omalla tavallaan käyttänyt hyvin luovasti Pinterestin perustoiminnallisuuksia.

Pinterest on yksi vahvimmista tarinankerrontapalveluista joita tällä hetkellä löytyy, ja uskallan vannoa Pinterestin ylivoimaisuuteen kaupallisessa käytössä Instagramin, SnapChatin ja monien muiden kuvanjakopalveluiden ja chattiaplikaatioiden jäädessä selkeästi kakkoseksi. Aiemmin kovin suosittu Flickr on jäänyt selkeästi Instagramin jalkoihin, mutta Pinterest on keksinyt muutamia varsin mielenkiintoisia uutuuksia erottamaan itsensä kilpailijoista.

Jokin aika sitten Pinterest julkaisi tukun varsin mielenkiintoisia ominaisuuksia jotka avaavat aivan uusia mahdollisuuksia monille eri aloille ja uusille tavoille hyödyntää sisältöjä. Seuraavassa esiteltyinä nämä uusimmat toiminnallisuudet ja pari muuta toistaiseksi vähemmän tunnettua.

Reseptipinnaukset. Reseptien jako kuvien kuvatekstissä on kätevä tapa jakaa arvokasta tietoa kuluttajille eri tavoista hyödyntää yrityksen tuotteita. Soveltuu erinomaisesti vähittäiskaupan eines-/ruokapuolen promootioon, ruoka-ainesten alkutuottajille ja jalostajille, ravintoloille (harkiten), ja kanta-asiakasohjelmien oheispalveluksi.

Karttanäkymä ja paikkatieto. Paikkatiedon linkittäminen kuvaan soveltuu erinomaisesti matkailualan toimijoille, mutta hyvin myös ruoka-ainesten/-tuotannon alkuperän esittämiseen (lähiruoka, luomuruoka), yrityksen toimipisteiden esittelyyn, tapahtumien kiinnittämiseen kartalle, tai vaikka yrityksen asiakkaiden esittelyyn. Paikkatiedon lisäksi karttapinnauiiksen mukana voi tulla esim. yhteystiedot kohteeseen.

Tuotepinnaukset – kuvan linkittäminen suoraan verkkokauppaan. Verkkokauppaan kiinnitetyt kuvat kertovat parhaimmillaan tuotteen saatavudesta varastosaldon, hinnan, alennukset, verkkokaupan osoitteen, ja paljon muuta tietoa. Soveltuu lähes kaikkeen liiketoimintaan.

Elokuvapinnaukset. Erityisesti elokuvapromootioon liittyen Netflixiin tai IMDB:hen kiinnitetyt kuvat (tai videot) saadaan linkittämään tietoa ohjaajasta, pääosanesittäjistä, arvosteluista, tuotantovuodesta ja muista elokuvatietouteen liittyvistä tiedoista.

Artikkelipinnaukset eli lukulistat. Käytännössä kuvilla esim. kansioittain pinnattuja muistilistoja myöhempää tutkimista varten. Artikkelipinnauksissa kuvan mukana tulee tieto kirjoittajasta, lyhyt kuvaus ja otsikko. Tämä koskee myös blogeja.

Kaikkia kuvia voidaan linkittää kätevästi myös videopalveluihin. Kiinnitetyt kuvat voivat itsessään olla videoita ja kiinnitetty esim. YouTubesta tai Vimeosta. Ja videothan voivat totta kai oilla vaikkapa yrityksen tuote-esittelyjä, käyttöohjeita, asiakasreferenssejä, mainosvideoita, yritysesittelyjä, rekrytointivideoita tai muuta työnantajakuvaan liittyvää materiaalia, tai videoita yrityksen tapahtumista.

Pinterest numeroina:

* Yli 70 milj. aktiivista käyttäjää, lähestyy 100 miljoonaa
* Palvelussa on jaettu yli 30 miljardia (!) kuvaa
* 80% kuvista on uudelleen julkaisuja
* Palvelussa on 750 miljoonaa kansiota (Board)
* 2,5 miljardia sivukatselua per kuukausi
* Pinterestin käyttäjät ostavat löytämiään tuotteita todennäköisemmin kuin minkään muun Top 5 sosiaalisen median palvelun.
* 7% kuvien klikkauksista johtaa verkkokauppaan!
* 43% Pinterestin käyttäjistä haluaa nähdä palvelussa yritysten tuotoksia, Facebookissa luku on vain 24%. Käyttäjistä 27% seuraa brändiä.
* Arviolta 85% Pinterestin käyttäjistä on naisia
* Pinterestin käyttäjä viettää palvelussa 14,2 min. per käynti
* … ja 98 minuuttia kuukaudessa
* 60% käyttäjistä on amerikkalaisia
* 23% käyttäjistä kirjautuu palveluun päivittäin
* Keskimääräinen Pinterest-kuva saa 10 uudelleen pinnausta
* Yksi kuva generoi keskimäärin 2 käyntiä lähdesivulle
* Suosituin kategoria Pinterest-kuville on Food & Drink
* 35% Pinterestin käyttäjistä käyttää palvelua vain mobiililaitteilla
* Domain johon johtaa eniten Pinterest-kuvia: Etsy.com

 

Ja muistathan yhdistää Pinterestin käytön reaalimaailman liiketoimintaan!

Paljon lisää vinkkejä ja käytännön esimerkkejä löydät SlideShare-esityksestäni osoitteessa http://bit.ly/PinterestYrityksille

Jos aihe kiinnostaa laajemmin, chekkaa myös tulevat Pinterest, Instagram ja SnapChat – koulutukset Eduhousen sivuilta.

http://www.eduhousetrainings.fi/koulutukset/pinterest,_instagram_ja_snapchat_yritysk%C3%A4yt%C3%B6ss%C3%A4_030914/